Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Psaní jako terapie (o tom, jak důležitý je šuplík)

 Nedávno jsem se vrhla na úklid kumbálu. Vytahala jsem všechny ty krabice, co s sebou člověk léta tahá, aniž by vlastně tušil, co v nich je a začala jsem je přebírat. Mezi hromadami starých dopisů, skript a různých nostalgií opředených krámů jsem našla taky několik vlastních literárních počinů. Bylo to zvláštní setkání. Sbírka básní, kterou jsem vlastnoručně napsala a bavlnkou nakřivo sešila, když mi bylo osm, mě potěšila i po letech, a jak se znám, byla bych z ní dodnes ochotna na požádání recitovat.   

Doktore, čtenáři mi nerozumí!

 Když jsem ale našla „povídku“ kterou jsem napsala v patnácti, vyvstal mi na čele studený pot. Povídka byla jedním slovem strašná. Dějem vás nebudu unavovat, protože vlastně ani žádný neměla. V kostce řečeno, byla o tom, jak jsem jiná, zvláštní a jak mi okolní svět nerozumí. Tyhle pocity samozřejmě zažívá asi tak devadesát procent pubescentů a je to s nimi podobné, jako s akné. Jsou nepříjemné, urputné, přicházejí bez pozvání, ale časem přejdou. Hodně se mi ulevilo, když jsem to svoje dílo roztrhala na malé kousky a vyhodila do koše. Když jsem se přestala zalykat trapností, napadlo mě: Ještě, že v době mého dospívání internet teprve začínal. Jinak by to třeba někde viselo dodnes a nedalo by se s tím nic dělat.

Nepochybuji, že mi tenkrát pomohlo hodit svoje pocity na papír, vypsat se z nich. Úplně se vidím, jak skláním svou načerno obarvenou hlavu nad školním sešitem a sázím slova jedno vedle druhého s pocitem, že právě předávám cenný odkaz dalším generacím. Ostatně, nejeden psycholog či psychiatr výslovně doporučuje pacientům vést si deník. A skutečně to pomáhá.

Druhá věc ovšem je, jak se s výsledkem naloží.

Určitě existují geniální jedinci, jejichž deníky je možné téměř bez úprav vydávat. Ale, přiznejme si, je jich jen mizivé procento. I romány, psané deníkovou formou, poskytují většinou pouze dokonalou iluzi, že jde o spontánně psaný deník, ve skutečnosti jsou ale velmi dobře promyšlené a je za nimi mnoho práce, přemýšlení a přepisování.

Dneska je cesta textu ke čtenářům krátká. Autor se uprostřed noci vzbudí, něco ho strašně žere, vypíše se z toho, uleví se mu – a druhý den si to můžou přečíst tisíce lidí na internetu. A přitom je zjevné (třeba i tady na blogu), že některým textům by kratší, delší, či doživotní pobyt v šuplíku neuškodil.

Nepomohli mi s kočárkem do autobusu? Napíšu blog, jak je společnost netolerantní k matkám! Byl na mne drzý číšník v restauraci? Hned to sepíšu a učiním obecný závěr, že pohostinství upadá. Mám stach ze stárnutí? Zveřejním svoje akty, původně pořízené jen pro potěchu manžela, ať všichni vidí, že jsem ještě k světu!

Efekt těchto počinů je však asi takový, jako když někdo po šestém pivu rozesílá esemesky bývalým partnerům. V tu chvíli se to zdá jako skvělý nápad, reakce čtenářů však nebývají takové, jaké by si autor býval přál.

Emoce rozhodně ke psaní a k umění obecně patří. Psaní bez emocí je záživné asi tak, jako návod na obsluhu pračky. Když ale emoce vedou ruku autora až příliš, je dobré nechat dílo trochu uležet, po čase se k němu vrátit a položit si otázku: Bude to zajímavé a přínosné i pro někoho jiného, než pro mne?

Nesmí se totiž zapomínat, že čtenáři nejsou spolupacienti v terapeutické komunitě, a tudíž nejsou vždy nastaveni na to pisatele chápat a poskytovat mu citlivou zpětnou vazbu. Potom se často stává, že místo očekáváného pochopení, souznění a podpůrných reakcí přijde kritika, leckdy tvrdší, než autor unese. Pokud si tedy někdo skrz psaní řeší vlastní problémy (což je podle mě zcela legitimní důvod, proč psát), ať nezapomíná, že má ve stole šuplík, v počítači složku, ve které může nechat text uzrát, případně deník schovaný na tajném místě. Když se pak po čase (někdy stačí pár hodin, jindy jsou potřeba dny a týdny) k textu vrátí a oddělí zrno od plev, má šanci potěšit psaním sebe i případné čtenáře.

A nebo si prostě říct: „Pomohlo mi to a teď už to můžu zničit.“

 

Autor: Tereza Prasličková | středa 29.1.2014 8:11 | karma článku: 19,66 | přečteno: 837x
  • Další články autora

Tereza Prasličková

21. srpen 1968 očima mojí mámy

Moje máma zažila okupaci v srpnu 1968 na vlastní kůži. Cestou do práce byla postřelena ruskými vojáky. Tohle je její příběh.

21.8.2016 v 8:55 | Karma: 33,18 | Přečteno: 1708x | Diskuse| Ostatní

Tereza Prasličková

Patří děti do kavárny?

Tahle otázka už druhý den vládne internetovým diskusím. Rozhořela se bitva mezi dvěma tábory. Jeden tábor by si rád v kavárně v klidu přečetl noviny, vypil kávu, nebo dokonce (ó hrůzo) zakouřil.

5.1.2016 v 11:57 | Karma: 42,91 | Přečteno: 6615x | Diskuse| Ostatní

Tereza Prasličková

Připojte se, abych se mohl zapojit!

Včera jsem se zájmem přečetla článek který pojednává o nové službě pro bezdomovce. Jmenuje se Wifi 4 Life a má pomáhat lidem bez domova vrátit se zpátky do běžného života a ostatním lidem zase k připojení na internet.

24.9.2015 v 0:36 | Karma: 16,50 | Přečteno: 459x | Diskuse| Ostatní

Tereza Prasličková

Jsem car-free kvalitarián!

Včera jsem si přečetla článek, o rodině, která je prý tak trochu jiná. Jinakost této rodiny se projevuje tím, že NEMÁ AUTO. S tím souvisí spousta dalších zvláštností, o kterých je třeba informovat svět. Představte si, že tahle na první pohled obyčejná městská tříčlenná rodina jezdí na kole, autobusem, vlakem a někdy dokonce i chodí pěšky!  

17.2.2015 v 17:35 | Karma: 33,25 | Přečteno: 3467x | Diskuse| Ostatní

Tereza Prasličková

Už jsi našla svou vnitřní ženu?

Valí se to na mne ze všech stran: Hledání vnitřní ženy, ženské kruhy, práce s ženskou energií, cyklická žena. Spousta článků, videí, fotografií a především sebezkušenostních seminářů. Ženské bubnování, seminář o ženských mysteriích, hledání vnitřní bohyně. Projekt „Mám ji ráda“, který učí ženy přirozenému vztahu k vlastnímu přirození a jehož součástí je i zakázková výroba sádrového odlitku vagíny. Tento „jedinečný umělecký klenot ženského božství“, jak jej autorky projektu nazývají, stojí něco přes čtyři tisíc korun.

12.11.2014 v 15:42 | Karma: 39,48 | Přečteno: 6164x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  15:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Musíme to řešit rychle, říká Válek. TOP 09 má po konci Tuleji čtyři možnosti

3. května 2024  15:46

Hledá se nový ministr. Zn.: Rychle. Takový inzerát by si teď mohla dát vládní TOP 09 poté, co...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3212x
Žena, která ráda píše.

terkablogerka@seznam.cz

Seznam rubrik