Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Už vám rostou zoubky? (o mateřském plurálu)

„Tak jsem si všimla, že taky nemykáš!“ Řekla mi jednou jedna kamarádka, když jsme se bavily o dětech. Chvilku mi trvalo, než jsem pochopila, o čem mluví. „No přece, že neříkáš papali jsme, spinkali jsme, vážíme deset kilo a rostou nám zuby! Tehdy jsem si to uvědomila. Jsem nemykavka.  

Udělali jsme bobek!

 Od té doby ale tenhle jazykový nešvar bedlivě sleduju a nestačím se divit, kolik lidí je jím postiženo. Někdy se tomu říká „mateřský plurál,“ mně ale termín „mykání“ připadá přesnější, jelikož se to netýká zdaleka jen matek, ale i některých otců, babiček, pedagogů, lékařů a chovatelů zvířat.

„Budete tu dneska spinkat?“ Zeptala se paní učitelka manžela, když přivedl dítě do školky.

„Jé, to bych hrozně rád, ale bohužel musim do práce,“ zasnil se manžel.

Paní učitelka se nejdřív zarazila, ale pak se začala smát. Je to totiž milá, inteligentní osoba a „mykání“ je u ní něco jako nemoc z povolání. Ono je asi těžké odolat, když od rána do pozdního odpoledne po několik let posloucháte: „Máme rýmu,“  „nejíme špenát“ a „ještě si neumíme utřít zadek.“ A abych byla spravedlivá, každé prostředí má svoje jazykové nešvary. I zcela normální, inteligentní puberťáci se často oslovují „vole,“ z mužů, pracujících v ženském kolektivu občas vypadne perla typu „Písnu kolegyňce mejlík“ a studenti vysokých škol někdy používají cizí slova i tam, kde je to naprosto zbytečné. Zkrátka, „mykání“ není ani jediný, ani nejhorší jazykový nešvar. A přesto mi z něj vstávají vlasy hrůzou.

„Mykání“ nemá co dělat s inteligencí ani vzděláním. Už jsem slyšela mykat prodavačku, lékařku, ekonomku i hudebníka.  Ale přesto mě vždycky překvapí, uvede do rozpaků a pořádně zatahá za uši.

Setkala jsem se s názorem, že „mykání“ je pro matky přirozené a vyjadřuje jejich citový vztah k dítěti a těsné spojení s ním a že prý odezní, jakmile se dítě začne osamostatňovat. Ve chvíli, kdy se z nerozlučného „my“ stanou dvě samostatné osobnosti, z nichž jedna si ráda po večerech staví stavebnici a druhá si zas raději třeba nalije sklenku a něco si přečte a přestanou spolu trávit každou vteřinu dne, prý mykání přejde samo.

No, nebyla bych tak optimistická. Nedávno jsem totiž v šatně plaveckého bazénu, skrytá bezpečně za řadou skříněk, zaslechla rozhovor dvou žen kolem čtyřicítky, který by měl být každému „mykavci“ varováním:

„Tak jsme byli na stříhání. A nechali jsme si tam vymačkat taky žlázky u zadečku. A paní se divila, že nám to veterinář nedělá. No, smrděli jsme strašně, co ti mám povídat, teď si to necháme udělat už pokaždý, když nás budou stříhat!“

Původně jsem myslela, že je řeč o tom, jak spolu dvě kamarádky byly u kadeřnice, a tak mě informace o „žlázkách“ málem srazila k zemi. V tomto případě se však jednalo o plurál chovatelský, kdy „my“ znamená „já a můj pes.“ Když se dostala ke slovu druhá paní, hned se pochlubila, že „udělali zkoušku z anatomie,“ což je důkaz, že některé matky mykají, i když už nemají doma bezbranné novorozeně, ale dospělého člověka s občankou a v tomhle případě i vysokoškolským indexem.

A to už je, myslím, důvod, proč s mykáním začít bojovat včas. Chvíle, kdy začnou děti své rodiče považovat za trapné, jednou zákonitě přijde. Ale pokud rodiče budou vypouštět věty typu „Dostali jsme se na vysokou a máme vážnou známost,“ moment, kdy je potomek začne opět brát vážně, tím výrazně oddálí. Navíc, jakkoliv mykání dokážu s trochou sebezapření skousnout u matky mimina, které devět měsíců nosila v břiše a tráví s ním čtyřiadvacet hodin denně, u matky předškoláka, nebo dokonce dospělého, mi připadá jako signál, že mu tak trochu odpírá právo na samostatnost. Ona totiž řeč docela dobře odráží vzájemné vztahy. Proto už se obyvatelům domovů důchodců dávno neříká „babi a dědo“, ale „paní/pane xy,“ čímž se má podtrhnout jejich důstojnost. A když někdo mluví o manželce jako o „svojí starý“, je nám tak nějak jasné, že na vztahu těch dvou už zub času výrazně zapracoval. A myslím si, že i dítě a matka nebo pán a jeho pes si zaslouží, aby jejich důstojnost a svébytnost zůstala zachována. A tak dítě klidně nechám hačat, papat, hajat a vážit deset kilo, ale já budu, s dovolením, i nadále sedět, jíst a spát a o svojí váze se veřejně šířit nebudu, protože už dávno nejsem ve věku, kdy by mě lidé chválili za to, že hezky papám a hezky přibírám. Mykání na mně vůbec nepůsobí roztomile a něžně, ale naopak mám vždycky pocit, že jsem se setkala s bytostí z jiné planety, se kterou je těžké se dorozumět. Podobné setkání jednou zažil můj otec, když šel s kocourem na veterinu. Sestřička postavila kocoura na vyšetřovací stůl a otce se zeptala:

„My jsme kastrát?“

„Jenom on.“ Špitl otec.

Myslím, že ženy si nevybojují rovnoprávnost tím, že budou plivat na zem, mluvit jako dlaždič a otevírat lahváče zubama. A stejně i člověk, který říká „rosteme, chodíme, blinkali jsme, máme blechy,“ by si měl uvědomit, že mít někoho rád a zcela smazat hranici mezi sebou a jím jsou dvě různé věci.

 

Autor: Tereza Prasličková | pondělí 18.11.2013 8:32 | karma článku: 37,38 | přečteno: 9652x
  • Další články autora

Tereza Prasličková

21. srpen 1968 očima mojí mámy

Moje máma zažila okupaci v srpnu 1968 na vlastní kůži. Cestou do práce byla postřelena ruskými vojáky. Tohle je její příběh.

21.8.2016 v 8:55 | Karma: 33,18 | Přečteno: 1708x | Diskuse| Ostatní

Tereza Prasličková

Patří děti do kavárny?

Tahle otázka už druhý den vládne internetovým diskusím. Rozhořela se bitva mezi dvěma tábory. Jeden tábor by si rád v kavárně v klidu přečetl noviny, vypil kávu, nebo dokonce (ó hrůzo) zakouřil.

5.1.2016 v 11:57 | Karma: 42,91 | Přečteno: 6615x | Diskuse| Ostatní

Tereza Prasličková

Připojte se, abych se mohl zapojit!

Včera jsem se zájmem přečetla článek který pojednává o nové službě pro bezdomovce. Jmenuje se Wifi 4 Life a má pomáhat lidem bez domova vrátit se zpátky do běžného života a ostatním lidem zase k připojení na internet.

24.9.2015 v 0:36 | Karma: 16,50 | Přečteno: 459x | Diskuse| Ostatní

Tereza Prasličková

Jsem car-free kvalitarián!

Včera jsem si přečetla článek, o rodině, která je prý tak trochu jiná. Jinakost této rodiny se projevuje tím, že NEMÁ AUTO. S tím souvisí spousta dalších zvláštností, o kterých je třeba informovat svět. Představte si, že tahle na první pohled obyčejná městská tříčlenná rodina jezdí na kole, autobusem, vlakem a někdy dokonce i chodí pěšky!  

17.2.2015 v 17:35 | Karma: 33,25 | Přečteno: 3467x | Diskuse| Ostatní

Tereza Prasličková

Už jsi našla svou vnitřní ženu?

Valí se to na mne ze všech stran: Hledání vnitřní ženy, ženské kruhy, práce s ženskou energií, cyklická žena. Spousta článků, videí, fotografií a především sebezkušenostních seminářů. Ženské bubnování, seminář o ženských mysteriích, hledání vnitřní bohyně. Projekt „Mám ji ráda“, který učí ženy přirozenému vztahu k vlastnímu přirození a jehož součástí je i zakázková výroba sádrového odlitku vagíny. Tento „jedinečný umělecký klenot ženského božství“, jak jej autorky projektu nazývají, stojí něco přes čtyři tisíc korun.

12.11.2014 v 15:42 | Karma: 39,48 | Přečteno: 6164x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Putin přímo nenařídil zabít Navalného, dospěly k závěru americké tajné služby

27. dubna 2024  16:21

Americké tajné služby dospěly k závěru, že ruský prezident Vladimir Putin pravděpodobně přímo...

Na britského turistu zaútočil v Karibiku žralok. Muže zranil deset metrů od břehu

27. dubna 2024  16:17

Čtyřiašedesátiletý britský turista skončil na jednotce intenzivní péče, když jej u severního...

Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město

27. dubna 2024  15:18

Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3212x
Žena, která ráda píše.

terkablogerka@seznam.cz

Seznam rubrik